CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

kata-kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah

“Dalam jantung hati ada keserabutan yang tidak dapat dibersihkan melainkan dengan mengadap Allah, padanya ada kesunyian yang tidak dapat dihilangkan melainkan perdampingan dengan Allah, padanya ada dukacita yang tidak dapat ditanggalkan kecuali dengan kegembiraan mengenali Allah dan ketulusan berhubungan denganNya, padanya ada kegusaran yang tidak ditenangkan melainkan bersama Allah dan kembali kepadaNya, padanya ada api kedukaan yang tidak dapat dipadamkan melainkan redha dengan perintah, larangan dan ketentuan Allah, menghayati kesabaran sehingga bertemuNya, padanya ada kefakiran yang tidak dapat ditampung melainkan dengan cinta dan penyerahan diri kepada Allah, sentiasa mengingatiNya, keikhlasan yang benar kepadaNya”.

Saturday, 14 May 2011

Berlapang dada lah kita.


‎'Jangan tegur orang kerana rasa kecewa dan marah, tegur orang kerana Allah suruh kita tegur orang yang bersalah, insyaallah daripada hati ianya akan jatuh ke hati' 
- Ustaz Amin-


Mahu menegur orang bukan kerja yang mudah. Perlukan kesabaran yang kuat. Lain pula tanggapan mereka apabila kita menegur. Ada yang mengambil tguran itu secara positif ada yang sebaliknya. Menegur memerlukan cara yang berhemah. Cara yang boleh diterima oleh orang di sana. 

Saya juga belajar untuk menerima teguran orang. Walaupun pahit tapi saya telan juga. Itu adalah untuk kebaikan kita juga.

Yang menegur harus punya ilmu untuk menegur, dan yang ditegur harus belajar untuk menerima teguran.

Bila kita buka minda, berlapang dada sagalanya akan berjalan dengan lancar tanpa ada yang berkecil hati.


Sama-samalah kita perbaiki diri. Insyaallah pasti setiap insan akan gembira :)

2 comments:

  1. ye setuju...

    salam persaudaraan...and follow here

    ReplyDelete
  2. tq blackroses. salam perkenalan juga.

    ReplyDelete