CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

kata-kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah

“Dalam jantung hati ada keserabutan yang tidak dapat dibersihkan melainkan dengan mengadap Allah, padanya ada kesunyian yang tidak dapat dihilangkan melainkan perdampingan dengan Allah, padanya ada dukacita yang tidak dapat ditanggalkan kecuali dengan kegembiraan mengenali Allah dan ketulusan berhubungan denganNya, padanya ada kegusaran yang tidak ditenangkan melainkan bersama Allah dan kembali kepadaNya, padanya ada api kedukaan yang tidak dapat dipadamkan melainkan redha dengan perintah, larangan dan ketentuan Allah, menghayati kesabaran sehingga bertemuNya, padanya ada kefakiran yang tidak dapat ditampung melainkan dengan cinta dan penyerahan diri kepada Allah, sentiasa mengingatiNya, keikhlasan yang benar kepadaNya”.

Monday 30 May 2011

Hasbunallah wa ni'mal wakil


"Cukuplah Allah Sebagai Penolong Kami dan Dia Adalah Sebaik-baik  Pelindung"



....sekali-kali tidak akan tersusul, sesungguhnya Tuhanku besertaku, kelak Dia akan memberi petunjuk kepadaku (sehingga kita akan selamat dari Firaun dan tenteranya) Asy- Syuara: 62


Disebutkan dalam sirah Rasulullah ketika Rasulullah masuk ke Gua (Tsaur), Allah perintahkan burung merpati supaya membuat sarangnya dan labah2 membuat rumahnya di mulut gua. Sehingga orang2 musyrik yakin bahawa Nabi Muhammad tidak mungkin masuk ke gua.


Mereka mengira
adanya merpati dan labah-labah
yang berdiam dan merangkai sarangnya di gua
sebagai petanda ketidakhadiran Nabi.
Demikianlah
pertolongan Allah lebih memadai
daripada berlapis-lapis pakaian besi
dan megahnya benteng



*Maka, kita sebagai hambanya harus 100% yakin yang Allah sentiasa membantu kita walau dalam keadaan susah yang amat sangat sekalipun. Yakin yang Allah Maha Memberi Pertolongan, Maha Melindung dan Maha Mengasihi hambanya.







7 comments:

  1. share...

    https://www.youtube.com/watch?v=s_v8C3gCW28

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas shared nya sangat bermanfaat.. terus berkarya "creative no limit "

    ReplyDelete
  3. Salam

    Semoga Allah SWT merahmati usaha murni tuan. Jika tuan ada kelapangan waktu, layari laman : www.darululum-arrahimiyah.com untuk perkongsian ilmu.

    xpdc7pesona@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...terima kasih atas perkongsian.sy br putus tunang. sgt membantu di kala sedang menghadapi ujian Allah sekarang.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...terima kasih atas perkongsian.sy br putus tunang. sgt membantu di kala sedang menghadapi ujian Allah sekarang.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum ,pohoh kebenaran berkongsi bahan blog tuan bersama saudara2 saya. Semoga mereka juga mendapat ilmu dan bersama kita menjadi hambaNya yang taat kepadaNya.

    ReplyDelete
  7. Wasalam. silakan.. Moga Allah merahmati kalian semua. Allahumma ameen..

    ReplyDelete