CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

kata-kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah

“Dalam jantung hati ada keserabutan yang tidak dapat dibersihkan melainkan dengan mengadap Allah, padanya ada kesunyian yang tidak dapat dihilangkan melainkan perdampingan dengan Allah, padanya ada dukacita yang tidak dapat ditanggalkan kecuali dengan kegembiraan mengenali Allah dan ketulusan berhubungan denganNya, padanya ada kegusaran yang tidak ditenangkan melainkan bersama Allah dan kembali kepadaNya, padanya ada api kedukaan yang tidak dapat dipadamkan melainkan redha dengan perintah, larangan dan ketentuan Allah, menghayati kesabaran sehingga bertemuNya, padanya ada kefakiran yang tidak dapat ditampung melainkan dengan cinta dan penyerahan diri kepada Allah, sentiasa mengingatiNya, keikhlasan yang benar kepadaNya”.

Wednesday 15 June 2011

Bila kesedihan itu datang.


Assalammualaikum wbt. Semoga sahabat-sahabat dan kenalan diluar sana sihat-sihat hendaknya. Kadang kala bila saya teringat peristiwa sedih yang pernah berlaku dalam hidup ini, hati saya akan jadi sayu. Sebolehnya saya tidak mahu mengingatinya lagi. Mana mungkin memori itu boleh hilang. Bila sedih itu bertandang saya akan membaca kembali buku La Tahzan. Kata Dr Aidh dalam bukunya La Tahzan: Mengingati masa lalu, kemudian bersedih di atas kedukaan adalah satu tindakan yang bodoh dan gila.

Oh tidak, saya tidak mahu menjadi orang yang bodoh! Saya tidak mahu kesedihan itu membunuh semangat dan harapan saya. Bila rasa sedih datang cepat2 saya capai buku La Tahzan. Membaca dan menghayati setiap kata-kata dalam buku tersebut membuatkan saya rasa lega dan bersemangat kembali.

Buku-buku agama, motivasi, majalah solusi dan novel-novel menjadi teman rapat saya sekarang.Saya memang sukakan buku. Buku memberikan ilmu, teguran, nasihat, membuatkan saya tersenyum dan sentiasa bersama2 saya dikala saya susah dan senang. Buku-buku adalah teman rapat saya. Banyak manfaat apabila kita suka membaca.


"JANGAN BERSEDIH
SETELAH KESULITAN PASTI 
ADA KEMUDAHAN".


No comments:

Post a Comment